כל מה שצריך לדעת על מחפרון

 

ציוד מכני הנדסי יכול לשמש למגוון רחב של מטרות ולכן כדאי להכיר אותו. במאמר הבא נתמקד במעמיס דו-כפי ונבין מה מאפיין אותו בהשוואה לסוגי ציוד אחרים

מחפרון, שמכונה שופל אך במקור נקרא "מעמיס דו-כפי", הוא חלק בלתי נפרד מרשימה ארוכה של ציוד מכני הנדסי. בין היתר, כלים של ציוד מכני הנדסי נועדו לבצע עבודות הנדסה אזרחית ובהן בנייה, סלילת כבישים, עבודות עפר והריסה ובחלק מהמקרים הם גם מיועדים עבור עבודות צבאיות. עם זאת, לא רבים מכירים את ההבדלים בין כלי צמ"ה ובהם את המאפיינים הספציפיים של מעמיס דו-כפי.

ראשית, מעמיס דו-כפי עובד כמו יעה ולכן אפשר לנצל את היתרונות שלו לצרכים שונים. המבנה הסטנדרטי כולל יעה קדמי שמתפקדת כמו כף, זרוע חפירה באזור האחורי של הירכתיים וכמובן גלגלים ותא שליטה. בניגוד לדחפורים או מחפרים, המעמיס הדו-כפי קטן יחסית והקומפקטיות משרתת אותו בעבודה באתרי בנייה, מיזמי הנדסה מוניציפאליים ותחזוקת כבישים או תשתיות.

מה תפקיד החלקים העיקריים של מחפרון?

בשביל להבין לעומק את אופן העבודה של מעמיס דו-כפי צריך לחזור אחורה למאפייני החלקים העיקריים שלו. הנה למשל מה שמאפיין כל אחד מהחלקים שיחד מרכיבים את המעמיס:

א. טרקטור – הטרקטור מהווה את יחידת הבסיס עבור מעמיס דו-כפי. זהו המרכב שמכיל את תא הנהג, המנוע והגלגלים ועליו גם מתקינים את כלי העבודה של המחפרון. ככל שהטרקטור יהיה גדול ומאסיבי יותר, כך ניתן יהיה להשתמש במעמיס דו-כפי לעבודות מורכבות ולנשיאת משקלים גבוהים מהרגיל.

ב. יעה קדמי – היעה הקדמי מתפקדת כמו כף עמוקה שמטרתה לבצע עבודות עפר ולהטעין את העפר, החול והחצץ על גבי המשאית. היעה הקדמי גם נשלט בידי זרועות הידראוליות והמשמעות היא הפעלה נוחה ובטיחות גבוהה.

ג. מחפר אחורי – יש להביא בחשבון את החשיבות של מחפר אחורי בכל הנוגע לשימוש השוטף במעמיס דו-כפי. באופן עקרוני, מחפר אחורי נראה כמו זרוע תלת מפרקית שמיועדת לביצוע של עבודות חפירה קטנות. בפועל, ניתן להיעזר במחפר האחורי ולהשתמש בו לשבירת אספלט, הכנת תשתיות לקווי מים, חשמל וביוב וכן הלאה.

מחפרון

כך משווים בין סוגי מחפרונים

השוואה נכונה בין מחפרונים מבוססת על המפרט הטכני של כל אחד מהם. אם רוצים להתאים את המעמיס הדו-כפי לסוג הפרויקט והדרישות, צריך קודם כל לבדוק נתונים על הספק נטו ולהשוות לפי זה בין הדגמים. בהמשך, אפשר גם לבדוק נתון על משקל מוכן לפעולה ועל עומק חפירה, כוח חפירה וקיבולת היעה הקדמי.

לבסוף, כל שנותר הוא לבחור מחפרון לפי גובה הרמה מקסימאלי, יכולת הרמה מבחינת קילוגרמים ומהירות מקסימלית בקמ"ש או במייל. אם משתמשים בנתונים האלה בצורה נכונה, הבחירה במחפרון תעלה בקנה אחד עם דרישות הפרויקט או סוג העבודות המתבצעות.

Posted in כללי and tagged .